Lavazza, raj w filiżance (Historia marki Lavazza)

lavazza-kawa-palarna-online

„Il cafè preferito dagli italiani”, czyli ulubiona kawa Włochów – tak od lat reklamuje się we Włoszech Lavazza. Choć w zasadzie nie potrzebuje reklamy: jak pokazują statystyki Lavazza to najczęściej wybierana w tym kraju kawa. Szeroki wybór rodzajów, wysoka jakość i przystępna cena sprawiają, że Lavazza gości niemal w każdym włoskim domu, od Palermo aż po Turyn. A na modzie i na kawie Włosi znają się najlepiej.

Istniejąca na rynku od prawie 125 lat została uznana również na świecie: eksport do ponad 90 krajów przynosi aż 60% całego zysku grupy Lavazza. Marka jest doceniana również nad Wisłą. Jeśli zapytacie przeciętnego Polaka, jakie zna najlepsze zagraniczne kawy, Lavazza znajdzie się na pierwszym miejscu. Jest synonimem kawy z wyższej półki czy kawy odświętnej, choć we Włoszech jest to kawa codzienna, którą mieszkańcy Półwyspu Apenińskiego piją litrami.

Od sklepiku z kawą po podbój kosmosu

„Made in Italy”

Lavazza stała się symbolem „made in Italy”. Od momentu sprowadzenia pierwszej kawy z Bliskiego Wschodu, czyli od około 1570 roku, Włosi nie ustają w poszukiwaniu perfekcji pełnego smaku, doskonaląc techniki palenia, a produkcja kawy należy do najbardziej cenionych rzemiosł.

Marka powstała w tym samym czasie i miejscu, co słynny Fiat. Jej twórca, Luigi Lavazza, założył w 1894 roku przedmieściach Turynu mały sklepik, którego specjalnością stała się kawa – produkt, który fascynował go najbardziej. Możemy go sobie wyobrazić za sklepową ladą, otoczonego przez worki kawy z całego świata. O ile inne sklepiki ograniczały się do sprzedaży jednego rodzaju kawy, Lavazza był pierwszym, który zaczął tworzyć wyjątkowe mieszanki, wykorzystując różne typy kawy, które miał do dyspozycji. Na pewno podróż do Brazylii, w epoce wielkich zmian, zainspirowała go do wydobycia z kawy jej największych potencjałów.

I tak w 1927 roku powstała słynna marka „kawa Lavazza”, z logotypem złożonym z czerwono-czarnych liter na opakowaniu. Wtedy też Luigi przekształcił swój sklepik w przedsiębiorstwo, przenosząc je do centrum Turynu. Była to firma rodzinna: współwłaścicielami Luigi uczynił swoją żonę Emilię i dzieci: Mario, Giuseppe oraz Marię. W ten sposób, dzięki rozwojowi przemysłu samochodowego, produkt zaczął podbijać miasto i jego okolice, a wkrótce Lavazza rozprzestrzeniła się na cały kraj.

Logo słynne na cały świat

Już w 1946 roku na opakowaniu pojawił się słynny lopgotyp, z wielką literą A na środku oraz z proporczykiem przedstawiającym parującą filiżankę i trzy ziarenka kawy, z którego cztery lata później pozostał sam napis umieszczony na tle czarno-czerwonego prostokąta. Pakowana była próżniowo w okrągłe, metalowe puszki, co pozwalało na dłuższe przechowywanie, a kawa zachowywała świeżość. Pierwszy slogan reklamowy kawowej mieszanki brzmiał: “Lavazza Paradiso in tazza”, czyli “Lavazza, raj w filiżance” i pojawił się w gazetach i w radiu. W 1957 roku synowie Luigiego rozpoczęli produkcję przemysłową i powstały pierwsze, wielkie fabryki kawy.

W 1977 roku wyemitowano pierwszą kolorową reklamę Lavazzy we włoskiej telewizji: jej twarzą przez 16 lat pozostanie Nino Manfredi, słynny włoski aktor, scenarzysta i reżyser.

Wraz z rozwojem środków komunikacji i mass-mediów reklamy Lavazzy pojawiają się także w zagranicznej prasie i telewizji. Przekaz miał być jednoznaczny: jeśli kawa, to tylko włoska. W Wielkiej Brtyanii jedna reklam głosiła:

„Il suo espresso, prego. If you miss the good, rich, creamy taste of the real Italian espresso coffee, try Lavazza espresso… unforgettable”.

( „Proszę, oto Pańskie espresso. Jeśli tęsknisz za dobrym, bogatym, kremowym smakiem prawdziwego włoskiego espresso, spróbuj espresso firmy Lavazza… niezapomniany smak”).

Logo kawy zmieniało się w ciągu kilkudziesięciu lat jeszcze parę razy, aż w 1994 roku studio designerskie Testa zaprezentowało znany nam współcześnie logotyp złożony z białych liter na ciemnoniebieskim tle.

Pionierzy innowacji

Rok 1979 przyniósł narodziny Centrum Studiów i Badań nad kawą imieniem Luigiego Lavazzy. Do głównych zadań tej instytucji należą edukacja dotycząca konsumpcji kawy, studia nad napojem oraz efektami dla zdrowia oraz promocja. W tym samym roku na półkach sklepowych pojawił się nowy blend: “Qualità Rossa”, czyli “czerwona jakość”, zapakowane w nowe puszki, które konserwowały smak i zapach kawy nienaruszone, jak zaraz po zmieleniu.

W latach osiemdziesiątych firma Luigiego rozpoczęła podbój rynków międzynarodowych. W 1982 roku w Paryżu powstał pierwszy oddział Lavazzy za granicą, a już w 1990 roku w Londynie założono spółkę Lavazza Coffees Ltd., która przyczyniła się do rozpowszechnienia słynnej włoskiej kawy w Wielkiej Brytanii. Emilio Lavazza został prezesem Europejskiej Federacji Kawy Mielonej (EUCA) i włoskie przedsiębiorstwo zaczęło traktować cały rynek europejski jak własny.

Pod koniec lat 80 zrodził się nowy sektor automatycznych dystrybutorów kawy. Espresso Point Lavazza zaczął produkować pierwsze ekspresy na jednorazowe kapsułki, a grupa Lavazza wykupiła dwie znane marki: Bourbon oraz Suerte. Wtedy też na rynek weszła mieszanka Gualtiero Marchesiego. To pierwszy krok do współpracy z wielkimi szefami kuchni, których Marchesi był podówczas największym przedstawicielem. Słynny designer Claudio Caramel zaprojektował serię filiżanek dla barów Segno Lavazza, a jego grafika jest używana na serwisach do kawy do dzisiaj.

Społeczna odpowiedzialność

W 2004 roku powstała Fundacja Giuseppe i Pericle Lavazza, organizacja charytatywna, której celem jest poprawa warunków życia osób zamieszkujących kraje, z których pochodzi kawa.

W tym samym roku zaprezentowano nowy blend ¡Tierra!, czyli flagowy produkt społecznej i ekologicznej odpowiedzialności, który jest kontynuowany do dzisiaj. Jest to niezwykle ważna inicjatywa, dzięki której Lavazza w znaczący sposób poprawiła jakość życia ponad 3 000 tysięcy plantatorów kawy w ośmiu krajach, wpływając na rozwój ekonomiczny, wprowadzając nowoczesne technologie rolnicze, które są bezpieczniejsze dla środowiska oraz przynoszące większe zyski.

Światowej sławy fotograf Steve McCurry (znany przede wszystkim z fotografii afgańskiej dziewczynki o niebieskich oczach na okładce National Geografic) stworzył fotograficzny reportaż na temat projektu ¡Tierra!, dokumentując społeczny i ekonomiczny rozwój społeczności małych producentów kawy. Począwszy od Hondurasu, przez Kolumbię i Peru, projekt został rozszerzony na Brazylię, Indie, Peru i Tanzanię, poszerzając coraz bardziej liczbę objętych programem ludzi żyjących z uprawy kawy oraz społeczności, w których żyją. Zdjęcia McCurrego opowiadają rzeczywistość poprzez sugestywne obrazy, bez filtrów, a mimo to bogatych w znaczenia i estetycznie poruszających.

Firma nie ustaje w swojej walce o lepszy świat, inicjując i finansując wiele projektów ekologicznych w regionach, z których pochodzą jej kluczowe produkty. Używając metodologicznego podejścia „Life Cycle Assesment”, który polega na monitorowaniu całego procesu produkcji, począwszy od uprawy i wykorzystania bogactw naturalnych, poprzez pierwszą obróbkę w krajach pochodzenia, aż po produkcję w fabrykach włoskich i utylizację, Lavazza troszczy się o środowisko oraz zrównoważony rozwój.

Kawa w kosmosie

Oblicze firmy zwrócone jest ciągle w przyszłość. Już w 2004 roku Kalendarz Thierry Le Gouès przedstawiał wyobrażenie kawy w kosmosie, ale już 10 lat później sen o kawie w kosmosie spełnił się naprawdę. Włoskie espresso zostało wysłane na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Lavazza, Agrotec i Włoska Agencja Kosmiczna (ASI), stworzyły ISSpresso, pierwszy ekspres do kawy w kosmosie. To nie jedyny wkład firmy we współczesną naukę. Obecnie inwestuje w badania nad genomem kawy arabika.

Sztandarowe produkty

Klasyka kawy

Lavazza od początku słynie z doskonałych mieszanek. Qualità oro (czyli “złota jakość”) to klasyk Lavazzy, której receptura przekazywana jest z ojca na syna od 1956 roku. To wybór najlepszych rodzajów kawy arabika, o rozpoznawalnym smaku z nutą owocową kaw pochodzących z Ameryki centralnej, które mieszają się ze słodkimi odcieniami kawy brazylijskiej. Najlepiej smakuje zaparzona we włoskiej kawiarce. Pochodne tej mieszanki to m. in. Qualita oro – sinfonia perfettaQualità oro – espresso oraz Qualità oro – caffè d’altura.

Niemniej słynna jest Qualita Rossa, która jest wcieleniem pasji marki Lavazza do kawy. To blend o wyjątkowym aromacie, pełnej korporaturze i okrągłym smaku. W jej skład wchodzi przede wszystkim arabika brazylijska oraz robusta, pochodząca z plantacji afrykańskich.

Trójcę klasyki zamyka kawa Crema e Gusto. To kawa o miękkim i otulającym aromacie, w której skład wchodzą cenne ziarnabrazylijskiej arabiki i południowoazjatyckiej robusty. Charakteryzuje się doskonałą harmonią pełną charakteru z nutami przypraw. Dobra kawa na każdy moment dnia. Występuje w odmianach Crema e Gusto ClassicoCrema e Gusto Espresso oraz Crema e Gusto Forte, która jest najmocniejszą z wymienionych trzech (intensywność 9/10).

¡Tierra!

Seria ¡Tierra! pochodzi z bio-organicznych upraw z różnych regionów świata, objętych przez firmę Lavazza projektami społeczno-ekologicznymi. Jest to kawa z pojedynczego źródła. Mamy do wyboru wersję ¡Tierra! Bio-organic, ¡Tierra! Brasile czy ¡Tierra! Perù czy ¡Tierra! Colombia, 100% arabiki. Wszystkie występują w różnych odmianach, np. espresso, selection czy extra intense.

Kawa ziarnista

Coraz więcej konsumentów woli kupować ziarna, aby cieszyć się wyjątkowym aromatem świeżo mielonej kawy. Lavazza odpowiada na zapotrzebowanie konsumentów, dostarczając swoje najważniejsze produkty również w postaci kawy ziarnistej. W sklepach znajdziemy takie rodzaje jak Suerte, Qualita oro, Espresso crema e gusto, czy Qualita rossa pod postacią ziaren.

Kawa bezkofeinowa

Dla osób, które z różnych powodów (np. zdrowotnych) nie mogą spożywać kofeiny, Lavazza przygotowała również kawy bezkofeinowe, mieszanki arabiki i robusty. Występują one w dwóch odmianach: DEK Classico, w której czuć nutę migdałową, mlecznej czekolady oraz suszonych owoców, oraz DEK Intenso, w której można wyczuć nuty drzewne oraz posmak karmelu.

Kawa w kapsułkach

Wraz z rozwojem kawowych technologii rynek ma nam do zaoferowania szeroką gamę ekspresów kapsułkowych. Kapsułki to przede wszystkim szybkość i wygoda. W ofercie możemy znaleźć kapsułki wszystkich sztandarowych produktów Lavazzy, ale także różne niezwykłe mieszanki czy kawy aromatyzowane, a także blendy okolicznościowe, takie jak Divino, Delizioso, Ginseng, Compostabile ricco, Soave, Lungo Dolce, Magia czy Passionale. Oczywiście w ekspres warto zaopatrzyć się u Lavazzy, gdyż są to produkty wysokiej jakości, kompatybilne z wszystkimi wytwarzanymi przez firmę kapsułkami.

125 lat doświadczenia, dziesiątki lat badań i eksperymentów dają nam gwarancję, że wybierając Lavazzę na pewno się nie zawiedziemy. To kawa dobrej jakości w przystępnej cenie. Wiadomo, że o gustach się nie dyskutuje, szeroki wybór rodzajów, mieszanek i smaków pozwoli każdemu znaleźć kawę dla siebie. Jak głosił jeden ze słynnych sloganów reklamowych: „Kawa to przyjemność, ale jeśli nie jest dobra, to co to za przyjemność?”

Dodaj komentarz